Mamak vs Makcik


Tetiba je arini ramai org visit blog..pelik2..huhu

Bercakap tentang sabar... ade 2 situasi

Situasi 1

Hari tu encik abg kite teringin nak mkan nasi mamak plus bini die dah kering idea nak masak ape..so "kite beli kat kadiaq je lah..lagi pun aritu saya makan time malam, lauk2 die jual murah sket"

So kite pun turun la pi beli lauk. Memandangkan sume abg waiter tu sebok..abg la sangat kann..huhu kite pun kaut la lauk sendiri. Kite buat macam umah sendiri la kan..amik nasi buh dlm polistrin tambah kuah kari campur2 (ala2 nasi kandar), bungkus 2 ketul ayam goreng, kaut kari daging (kambing ke lembu aku pun tak tau..bedal je la) utk sorang makan. 

Masa cashier die punch harga, kite tgk la screen die.Bole agak la harga ape die punch

RM 1.50 >> ni mesti nasi ngan kuah
RM 7.00 >> ayam goreng 2 ketul
RM 10 >> kari daging ke????

"Semua skali RM 18.50 kakak.." kata si hindustan tak hensem tu
"aik ape yg RM10???"
"ni kambeng la kakak..."
"Mahalnye!! Ni betul ke kambing..bukan lembu???"
"Ohh..ni lembu la kakak(die kate aku lembu?)! RM 8 la itu macam."
"Hello..sy amik sikit saje..takkan RM 8. betul ke???" (hangin sudah satu badan..aku bab2 duit ni sensitif) 
"Betul la kakak..daging mahal sekarang"
 "Malam2 pun jual mahal2 ke!" 

Sakit hati tidak terkira.Mau je letak balik daging tu tapi dah daging tu special request dari encik abg..beli jugak la!byr dengan muka masam..

Nak boikot ah kadiaq pas ni!! tak mo makan dah..laju je bwk kete balik nak ngadu kat laki.Haish..

Situasi 2

Susu Medina dah nak abis..so tghari tu bwk la si medina gi beli susu dekat hero.

Masa dekat cashier..ade 2 org kakak tgh beratur. Kakak yg kedua tu peramah abis..sume orang die nak tego.

Dgn kakak no 1, die tanya:
"eh..berapa inai ni dik?RM1.50 sepeket ye?ooohhh dekat mydin sekotak baru RM6!

Sementera kakak no 1 tgh byr, die tanya dgn kakak dok pilih2 brg:
"berapa eh harga vicks tu?aritu nampak mcm murah"

Kakak no 1 pun balik,dah abis byr. Turn barang dia pulak nak punch harga. Datang lagi sorang beratur belakang aku.

Dgn kakak no 3 tgh beratur nak byr (aku ler tu):
"berapa ni harga susu anak? eh anmum..utk maknye!" Memang susu medina pun tapi malas nak lawan sbb nampak die sebok tanye bende lain kat cashier.

Dgn cashier:
Ni satu plastik ade berapa pinggan plastik? Ohh seratus ye? saya amik satu saje la. Satu lagi ni tak jadi amik la..
Yg ni cawan plastik ade berapa? 50? sekejap aaa..i amik lagi satu tak cukup.

Kakak tu pun pegi amik dekat rak.Lama la jugak. Sambil2 tu cashier punch barang2 lain kakak tu.

Suasana masih tenang tapi tangan aku sudah lenguh dukung medina bam bam

Kakak tu dtg balik bawak cawan kaler2 pulak

Dgn cashier:
i taknak la cawan tadi..i nak yg ni... Eehh u punch harga betul ke i takde sini tadi?sambil check screen.

Sambil berbisik dgn nada tinggi plus berbau berang, kakak belakang aku pun cakap:
Laa..kalau nak check satu2 harga pergi la amik semua barang dulu! pegi survey satu kedai dulu baru byr! Org dah la tunggu lama, bwk anak lagi! ingat senang ke nak bwk budak kecik!

Aku senyum je. Laser jugak akak ni walau bertudung labuh
Ermm aku tgk akak tu takde lak bwk budak kecik. Cakap pasal aku la kot penat bwk budak kecik. Aku takde la marah sgt. Still bole tolerate laaa...

So..kesimpulannya..ade certain situations yg aku takleh sabar (rasa nak jadi hulk hogan!)..ade certain situations yang orang lain lagi cpt panas dari aku. 

Jadi..bak kate abg long:

"kalau nak potong queue (dekat traffic light/junction,in case of terlepas queue),potong dekat depan sekali..selalunye org tak marah sbb turn die dah nak sampai."

Mungkin ade kebenarannya.

Sekian.

Medina sekadar pemerhati. Dan sempat pulak die cilok pen cashier atas meja tadi. Haishh...esok je la aku pulangkan. Dah sampai umah dah pun.